mandag den 8. september 2014

At identificere følelser

Når jeg kører hjem fra arbejde for tiden, er min krop fyldt af flere modsatrettede følelser. Og når jeg øver mig og mærker efter, kan det som regel lykkes for mig at identificere følelserne og sætte en finger på, hvor følelserne stammer fra. Og det er godt for mig at gøre denne øvelse. For det slipper tankerne en lille smule fri og gør mig i bedre stand til at skifte scene fra arbejdsliv til familieliv.

Jeg tror nok, at det jeg praktiserer i bilen på vej hjem, er en form for Mindfulness og min gode veninde med denne blog, vil sikkert rose mig for at gøre det. Hvis jeg har forstået mindfulnesskonceptet rigtigt, så er det nok blot at registrere og acceptere følelsen for at lade den flyve. Men jeg synes bare ikke altid, at det er nok. Jeg er meget handlingsorienteret, og jeg synes det er svært at registrere negative følelser uden også at sætte gang i en masse tanker om, hvordan jeg kan påvirke situationen, så jeg undgår, at de opstår igen.

Heldigvis er jeg i en situation, hvor de gode følelser er forbundet med situationer i mit arbejdsliv, som jeg selv har direkte indflydelse på. Mens de negative følelser er forbundet med situationer, som jeg ikke har direkte indflydelse på. Og det sætter mig i et svært dilemma. For skal jeg gå skridtet videre end det, der umiddelbart er min opgave, for at påvirke de situationer, som fremkalder negative følelser i mig. Eller skal jeg blive bedre til at mestre mindfulness og 'blot' registrere og acceptere følelserne?

Tror dette spindelvæv trods alt er et lidt for overdrevet symbol på mine følelser. Men det er
smukt og hele vores hæk så sådan ud i morges.

Ingen kommentarer:

Tilføj en kommentar